Як налагодити освітній процес в умовах дистанційного навчання

Технології дистанційного та змішаного навчання за рік пандемії коронавірусу стали вже звичними для шкіл. Державна служба якості освіти також пристосувала інструментарій проведення інституційного аудиту до умов дистанційної або частково дистанційної роботи закладів. Адаптації потребує організація освітньої діяльності, щоб заклади продовжували працювати якісно та ефективно і в умовах очного навчання, і онлайн. Змінювати слід і всі компоненти системи освітнього процесу школи.

Розглянемо, як директорові та педагогам налагодити роботу в умовах дистанційного навчання.

Організація освітнього процесу

Розклад

Важливо в організації дистанційного навчання узгодити розклад уроків з особливостями проведення онлайн-занять. На формування розкладу впливають освітні програми, навчальні плани, санітарні вимоги тощо, втім є і суб’єктивні чинники, як-от запит від батьків розпочинати заняття пізніше.

Настанови щодо формування розкладу в умовах дистанційного навчання:

● Оберіть єдину інтернет-платформу для розміщення електронних освітніх ресурсів, проведення онлайн-занять.Це мінімізує труднощі та плутанину, зніме дещо проблему комунікації між учасниками освітнього процесу.

● Дотримуйтесь санітарного регламенту та забезпечуйте черговість синхронного й асинхронного навчання.

● Порадьтеся з батьками учнів щодо зручного часу проведення онлайн-занять. В умовах дистанційного навчання розклад можна зміщувати в часі, наприклад розпочинати заняття пізніше, робити тривалу перерву, щоб учні могли перепочити, тощо. Особливо актуальним це є для навчання дітей з особливими освітніми потребами.

● Забезпечте можливість консультацій. В умовах віддаленого навчання в учнів виникає потреба проконсультуватися з учителем. Організація консультаційних годин з різних навчальних предметів дасть змогу компенсувати відсутність особистого спілкування учнів із вчителем.

Інтернет-платформа

Обрання єдиної інтернет-платформи для забезпечення освітнього процесу в умовах дистанційного навчання спростить взаємодію учасників освітнього процесу. Разом з тим, важливо пам’ятати, що учні можуть мати труднощі з доступом до того чи іншого каналу комунікації, інтернет-платформи тощо. У такому разі важливо передбачити для окремих учнів альтернативні рішення.

На що варто звертати увагу при обранні інтернет-платформи для дистанційного навчання:

● Доступність. Обирайте платформу, яка є у відкритому доступі, не потребує встановлення спеціального програмного забезпечення тощо.

● Можливість ідентифікації учасників. Вчитель повинен мати змогу ідентифікувати всіх учнів, зареєстрованих у системі або присутніх на онлайн-уроці. Це перш за все питання безпеки.

● Структурованість матеріалу. Учням буде зручніше працювати із платформою, коли матеріал у ній буде структурований, тобто розміщений у вигляді цілісних навчальних тем, курсів. Це сприятиме організації віддаленої роботи учнів, вибору власної швидкості опанування навчального матеріалу.

● Наявність онлайн-журналу. Учнівство звикло мати доступ до своїх оцінок, переглядати їх у журналі після занять. Можливість робити це онлайн – вимога часу.

● Зворотний зв’язок. Це дасть змогу учням оперативно отримувати відгук від вчителя щодо виконаних завдань тощо.

Педагогічна діяльність

В умовах дистанційного навчання важливо застосувати інші форми й методи роботи. Не зовсім доцільно пропонувати учню опрацювати текст підручника, адже шкільні підручники спрямовані на очне навчання. Учитель має адаптувати навчальні ресурси відповідно до особливостей класу, можливостей учнів. Водночас під час проведення навчальних занять онлайн учитель обмежений у прийомах роботи. Відрізняється і стиль навчання дітей: в онлайн-режимі частина учнів можуть втрачати динаміку, інші ж навпаки – проявляти більшу активність та ліпше засвоювати матеріал. У той же час навчання з використанням дистанційних технологій відкриває нові можливості для реалізації індивідуальної освітньої траєкторії.

Поради педагогам для роботи в умовах дистанційного навчання:

● Адаптуйте матеріал. В умовах поділу уроку на синхронну та асинхронну частини навчальні матеріали потрібно відповідно адаптувати. Подумайте і визначте, що озвучити під час онлайн-уроку, а яку частину матеріалу надати на самостійне опрацювання, роботу в групах тощо.

● Записуйте та зберігайте онлайн-уроки. Це дасть можливість учням, які пропустили урок, наздогнати матеріал.

● Урізноманітнюйте форми роботи. Дистанційне навчання – це не лише онлайн-уроки (в ZOOM, MS Teams тощо). Онлайн-формат взаємодії дає змогу учням працювати в групах, розробляти проєкти тощо. Партнерство у роботі учнів можна використовувати і під час онлайн-уроку для виконання коротких завдань, і для більш масштабних завдань, що потребують тривалішого часу виконання.

● Приділяйте більше уваги результату, а не процесу. Відсутність достатньої кількості комп’ютерів у сім’ї, проблеми з доступом до інтернету чи інші труднощі можуть завадити учням відвідувати онлайн-уроки. Втім технології дистанційного навчання дають змогу компенсувати відсутність на онлайн-уроці та отримати результат – учні можуть надолужити пропущене, переглянувши запис уроку, ознайомившись із електронними освітніми ресурсами, виконавши завдання.

Важливою частиною успішної педагогічної діяльності умовах за дистанційного навчання є підтримка педагогічного колективу з боку директора.

Як директорові продемонструвати підтримку роботи педагогів в умовах дистанційного навчання?

● Забезпечте методичну та консультаційну підтримку. Організуйте навчання, семінари, обмін досвідом між педагогами.

● Не вимагайте звітності. Робота у дистанційному режимі часто вимагає від педагогів значно більшого часу на підготовку навчального матеріалу та комунікацію з учнями.

● Довіряйте. Надмірний контроль зі сторони керівництва, втручання в роботу вчителя під час використання технологій дистанційного навчання може додавати стресу учасникам освітнього процесу та демотивувати вчителя.

● Забезпечте педагогам повноцінний лікарняний у випадку хвороби. Технології дистанційного навчання, безумовно, дають змогу запобігти поширенню вірусів під час уроків, не перериваючи спілкування учнів між собою та вчителями. Однак педагоги мають право перебувати на лікарняному, не проводячи занять. Це саме стосується й учнів.

Система оцінювання

Зазнали змін і види завдань, які пропонуються учням. Завдання й форми роботи, що використовувалися в умовах очного навчання, можуть бути неприйнятними під час дистанційного. Наприклад, за використання технологій дистанційного навчання неможливо виконати завдання на перевірку знань, відтворення тексту підручника. Очевидно, що змінивши форми роботи під час уроків, потрібно змінювати і форми оцінювання.

Як вчителеві налагодити систему оцін ювання?

● Оприлюднюйте критерії оцінювання до кожного завдання. Так учні наперед розумітимуть, як та за яким принципом формується оцінка.

● Давайте зворотній зв’язок. Практика показує, що в умовах дистанційного навчання найменші учні найбільше потребують детальних роз’яснень та зворотного зв’язку. Негативна оцінка може не дати достатньо інформації для учнів, натомість після пояснення, за що вона отримана, учень зможе порефлексувати про свої помилки.

● Не обмежуйте в часі. Учні мають різну динаміку роботи в онлайн-режимі. А в когось може повільніше працювати комп’ютер чи інтернет. Тому завдання, обмежені в часі, не рекомендовані для оцінювання результатів навчання учнів.

● Шукайте альтернативи. Звичні тестові завдання в умовах дистанційного навчання корисні для саморефлексії учнів. А для контрольних завдань ліпше знайти альтернативні форми, як-от тематичне есе, творче завдання тощо.

Освітнє середовище

За дистанційного навчання значна частину роботи зі створення освітнього середовища стали виконувати батьки, забезпечуючи дитину технікою, доступом до інтернету, облаштовуючи робоче місце. Втім директорові школи не варто забувати про такі важливі аспекти роботи:

● Безпека. Звертайте особливу увагу на безпечність доступу до інтернет-платформи, на якій відбувається дистанційне навчання. Профілі учнів мають бути підписані їхніми іменами.

● Правила поведінки. Звичні правила поведінки у школі не працюють в онлайн-форматі, тому варто адаптувати їх до дистанційного навчання – встановити правила спілкування під час зум-уроків тощо.

● Комунікація з батьками. Дистанційне навчання потребує частішої взаємодії з батьками, зокрема щодо поведінки дітей, їхнього режиму роботи, виконання завдань.

РОЗКЛАД УРОКІВ

"ВСЕУКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ ОНЛАЙН"

/Files/images/2019-2020/evakuatsya/5e84567c481bf411112454.png

ТЕМИ ТА УРОКИ: ТИЖДЕНЬ 1

Всеукраїнська школа онлайн 5-11 класи

5 клас

Плюс-Плюс та 112 Україна, Youtube

Понеділок

5 клас. Англійська мова. Дозвілля — види дозвілля та відпочинку. Вступ

5 клас. Математика. Віднімання десяткових дробів

Фізкультура/руханка

Вівторок

5 клас. Українська мова. Словосполучення. Відмінність словосполучення від слова й речення. Головне й залежне слово в словосполученні

5 клас. Математика. Віднімання десяткових дробів. Розв’язування задач та рівнянь

Фізкультура/руханка

Середа

5 клас. Українська мова. Речення з одним головним членом. Види речень за метою висловлювання, емоційним забарвленням: окличні й неокличні. Пунктуаційна помилка та її умовне позначення.

5 клас. Історія. Українська революція, Голодомор 1932-1933 рр.

Фізкультура/руханка

5 клас. Англійська мова. Дозвілля: види спорту

Четвер

5 клас. Українська мова. Другорядні члени речення (додаток, означення, обставина)

5 клас. Математика. Множення десяткових дробів

Фізкультура/руханка

П’ятниця

5 клас. Англійська мова. Дозвілля: творчість та мистецтво

5 клас. Математика. Особливі випадки множення десяткових дробів

Фізкультура/руханка

6 клас

ZOOM, News One, Youtube

Понеділок

6 клас. Англійська мова. Транспорт. Підготовка до подорожі. Вступ до теми

6 клас. Математика. Основні властивості рівнянь

Фізкультура/руханка

6 клас. Біологія. Хвощі, плауни

Вівторок

6 клас. Українська мова. Числівник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль

6 клас. Математика. Розв′язування рівнянь, використовуючи їхні властивості

Фізкультура/руханка

6 клас. Географія. Води суходолу. Річки світу

Середа

6 клас. Англійська мова. Транспорт. Види подорожей

6 клас. Математика. Розв‘язування задач за допомогою рівнянь

Фізкультура/руханка

6 клас. Історія. Римська республіка в V-І ст. до н. е.: соціальний устрій та організація влади

Четвер

6 клас. Українська мова. Відмінювання кількісних числівників

6 клас. Математика. Розв‘язування задач виду «ціна, кількість, вартість»

Фізкультура/руханка

6 клас. Біологія. Папороті

П’ятниця

6 клас. Українська мова. Буква «ь» в кінці числівників і перед закінченням у непрямих відмінках

6 клас. Історія. Військова експансія Риму. Частина 1

Фізкультура/руханка

6 клас. Англійська мова. Подорожі. Подорожувати самостійно

6 клас. Географія. Озера. Болота. Штучні водойми

Фізкультура/руханка

7 клас

ZIK, Youtube

Понеділок

7 клас. Англійська мова. Розваги у вільний від навчання час

7 клас. Історія України. Король Данило — будівничий Галицько-Волинської держави

Фізкультура/руханка

7 клас. Алгебра. Лінійні рівняння з двома змінними

7 клас. Географія. Географічне положення. Поділ Євразії на дві частини світу. Дослідження та освоєння материка. Частина 1

Фізкультура/руханка

Вівторок

7 клас. Українська мова. Букви н та нн у прислівниках

7 клас. Геометрія. Коло і круг, довжина кола, площа круга

Фізкультура/руханка

7 клас. Біологія. Покриви тіла тварин, їхня різноманітність та функції

7 клас. Фізика. Тиск твердих тіл на поверхню. Сила тиску

Фізкультура/руханка

Середа

7 клас. Англійська мова. Світ кіно. Жанри

7 клас. Алгебра. Графік лінійного рівняння з двома змінними

Фізкультура/руханка

7 клас. Хімія. Кисень. Фізичні властивості, поширеність у природі та застосування

7 клас. Географія. Тектонічна будова. Рельєф, роль внутрішніх і зовнішніх сил у його формуванні. Корисні копалини. Частина 2

Фізкультура/руханка

Четвер

7 клас. Українська мова. «Не» і «ні» з прислівниками. Частина 1

7 клас. Всесвітня історія. Церковний розкол 1054 р. Католицька церква в ХІ-ХV ст.

Фізкультура/руханка

7 клас. Фізика. Тиск газів і рідин. Закон Паскаля

7 клас. Біологія. Органи чуття, їхнє значення

Фізкультура/руханка

П’ятниця

7 клас. Українська мова. «Не» і «ні» з прислівниками. Частина 2

7 клас. Геометрія. Дотична до кола, її властивості

Фізкультура/руханка

7 клас. Англійська мова. Кіно

7 клас. Хімія. Взаємодія кисню з простими речовинами

Фізкультура/руханка

8 клас

Індиго, УНІАН, Youtube

Понеділок

8 клас. Англійська мова. Інтернет: бути чи не бути? Present Simple Tense

8 клас. Історія України. Гетьманщина за часів Івана Мазепи. Частина 1

Фізкультура/руханка

8 клас. Алгебра. Означення квадратного рівняння та його елементів. Корені квадратного рівняння.

Зведені та незведені квадратні рівняння

8 клас. Географія. Природні зони України: мішані й широколисті ліси

Фізкультура/руханка

Вівторок

8 клас. Українська мова. Поняття про відокремлення. Відокремлені означення. Розділові знаки при відокремлених означеннях

8 клас. Геометрія. Властивість бісектриси кута трикутника. Теорема про довжину бісектриси

Фізкультура/руханка

8 клас. Біологія. Сенсорні системи смаку, нюху

8 клас. Фізика. Електричний струм. Електричне коло. Сила струму. Амперметр

Фізкультура/руханка

8 клас. Історія України. Гетьманщина за часів Івана Мазепи. Частина 2

Середа

8 клас. Англійська мова. Гаджети та соціальні мережі

8 клас. Алгебра. Неповні квадратні рівняння та їх розв’язування

Фізкультура/руханка

8 клас. Хімія. Властивості кислот та кислотних оксидів

8 клас. Географія. Природні зони України: лісостеп

Фізкультура/руханка

Четвер

8 клас. Українська мова. Відокремлена прикладка. Розділові знаки при ній

8 клас. Геометрія. Метричні співвідношення в колі

Фізкультура/руханка

8 клас. Всесвітня історія. Московська держава. Іван IV Грозний. Смутний час. Правління династії Романових

8 клас. Фізика. Електрична напруга. Вольтметр

Фізкультура/руханка

П’ятниця

8 клас. Хімія. Властивості лугів, нерозчинних основ та основних оксидів

8 клас. Англійська мова. Різновиди блогів. Повторення граматичних структур: Narrative Tenses

Фізкультура/руханка

8 клас. Біологія. Сенсорні системи смаку, нюху

9 клас

Рада, UA:Культура, Youtube

Понеділок

9 клас. Українська мова. Складне речення. Види складних речень. Розділові знаки в сполучникових складних реченнях

9 клас. Алгебра. Геометрична прогресія: означення, формула n-го члена та характеристична властивість

Фізкультура/руханка

9 клас. Англійська мова. Узагальнення часів англійської мови. Present, Past and Future Tenses

9 клас. Історія України. Суспільно-політичне життя у 60-80-х рр. XIX ст.

Фізкультура/руханка

9 клас. Географія. Харчова промисловість в Україні

Вівторок

9 клас. Українська література. Т. Шевченко. Поема «Кавказ». Пристрасний відгук на тогочасну загарбницьку імперську політику

9 клас. Геометрія. Сума та різниця векторів

Фізкультура/руханка

9 клас. Фізика. Закон всесвітнього тяжіння. Сила тяжіння. Прискорення вільного падіння

9 клас. Історія України. Політизація українського руху в 90-ті рр. XIX ст.

Фізкультура/руханка

9 клас. Біологія. Популяції, їхні основні характеристики

Середа

9 клас. Англійська мова. Англомовні країни. Загальна характеристика. Умовні речення 1 та 2 типу. Вступ

9 клас. Алгебра. Розв’язування задач, пов’язаних із геометричними прогресіями

Фізкультура/руханка

9 клас. Географія. Виробництво продуктів харчування в світі

9 клас. Хімія. Спирти. Хімічні властивості спиртів

Фізкультура/руханка

Четвер

9 клас. Українська мова. Складнопідрядне речення. Види складнопідрядних речень

9 клас. Геометрія. Добуток вектора на число. Ознака колінеарності ненульових векторів

Фізкультура/руханка

9 клас. Фізика. Рух тіла під дією сили тяжіння. Частина 1

9 клас. Всесвітня історія. Австро-Угорщина — дуалістична монархія. Російсько-турецька війна 1877-1878 рр. Утворення нових незалежних держав на Балканах

Фізкультура/руханка

П’ятниця

9 клас. Біологія. Еволюційні фактори. Механізми первинних еволюційних змін

9 клас. Українська література. Викриття конформізму частини української еліти в посланні Т. Шевченка «І мертвим, і живим, і ненародженим…». Тема «землячків» у посланні

Фізкультура/руханка

9 клас. Хімія. Отруйність спиртів. Згубна дія алкоголю на організм людини

9 клас. Англійська мова. Англомовні країни. Великі міста. Умовні речення

Фізкультура/руханка

10 клас

UA:Перший, Youtube

Понеділок

10 клас. Українська мова. Морфологічна норма. Морфологічна помилка. Іменник. Рід іменників

10 клас. Алгебра. Похідна функції. Її фізичний та геометричний зміст

Фізкультура/руханка

10 клас. Фізика. Пароутворення і конденсація. Властивості насиченої та ненасиченої пари

10 клас. Історія України. Правовий статус українських земель у складі Польщі

Фізкультура/руханка

Вівторок

10 клас. Українська література. Модернізм

10 клас. Фізика. Кипіння

Фізкультура/руханка

10 клас. Історія України. Політичний розвиток українських земель у складі Польщі у міжвоєнний період

10 клас. Біологія. Позахромосомна (цитоплазматична) спадковість у людини

Фізкультура/руханка

10 клас. Географія. Австралія. Місце країни у світі та регіоні. Основні чинники, що визначають місце країни в міжнародному поділі праці. Система розселення

Середа

10 клас. Англійська мова. Types of Sports. Граматика. Повторення часових форм дієслова

10 клас. Геометрія. Координати в просторі

Фізкультура/руханка

10 клас. Хімія. Спирти та феноли (фізико-хімічні властивості)

10 клас. Географія. Австралія: господарство

Фізкультура/руханка

Четвер

10 клас. Українська мова. Складні випадки визначення роду іменників та узгодження їх з іншими частинами мови

10 клас. Фізика. Поверхневий натяг. Змочування. Капілярні явища. Частина 1

Фізкультура/руханка

10 клас. Англійська мова. What Sport Do You Do? Граматика. Повторення часових форм дієслова

10 клас. Всесвітня історія. Японія. Мілітаризація економіки, державних інституцій та суспільної свідомості населення. Зовнішня експансіоністська політика

Фізкультура/руханка

П’ятниця

10 клас. Українська література. Леся Українка

10 клас. Алгебра. Таблиця похідних. Правила диференціювання

Фізкультура/руханка

10 клас. Англійська мова. To Watch or To Participate? Граматика. Повторення часових форм дієслова

10 клас. Хімія. Жири

Фізкультура/руханка

10 клас. Біологія. Закономірності мінливості людей

11 клас

М1, Youtube

Понеділок

11 клас. Українська мова. Функціональні стилі сучасної української мови

11 клас. Алгебра. Основні правила комбінаторики

Фізкультура/руханка

11 клас. Фізика. Інтерференція світла

11 клас. Історія України. Початок перебудови в СРСР

Фізкультура/руханка

Вівторок

11 клас. Українська література. Василь Симоненко. Образ України, громадянський вибір поета («Задивляюсь у твої зіниці…»)

11 клас. Біологія. Види забруднення, їхні наслідки для природних і штучних екосистем та людини

Фізкультура/руханка

11 клас. Історія України. Соціально-економічне становище. Чорнобильська катастрофа

11 клас. Географія. Демографічні процеси у світосистемі

Фізкультура/руханка

Середа

11 клас. Англійська мова. Types of Art. Are You Interested in Art? Граматика. Повторення часових форм дієслова

11 клас. Геометрія. Циліндр і конус

Фізкультура/руханка

11 клас. Хімія. Основи. Властивості, застосування гідроксидів Натрію і Кальцію

11 клас. Біологія. Антропічний вплив на атмосферу. Наслідки забруднення атмосферного повітря

Фізкультура/руханка

Четвер

11 клас. Українська література. Дмитро Павличко. Пісенна лірика, її популярність. Вірш «Два кольори», який став народною піснею

11 клас. Фізика. Дифракція світла. Дифракційні ґратки

Фізкультура/руханка

11 клас. Англійська мова. Genres of Art. Describing Pictures. Граматика. Повторення часових форм дієслова

11 клас. Всесвітня історія. Динаміка Холодної війни. Протистояння НАТО і ОВД. Прояви міжнародної напруженості

Фізкультура/руханка

П’ятниця

11 клас. Українська мова. Стилістичне забарвлення та виражальні можливості фразеологізмів
11 клас. Фізика. Квантові властивості світла
Фізкультура/руханка
11 клас. Хімія. Біологічне значення металічних і неметалічних елементів
11 клас. Алгебра. Факторіал. Перестановки
Фізкультура/руханка

Кiлькiсть переглядiв: 2683

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.